Az alábbi videóm kapcsán többen is érdeklődtek, hogy hogyan csináltam az otthoni karburátor szinkronizálását. Sajnos a videó nem a legjobb minőségű ezért megpróbálom a lehető legjobban leírni a folyamatot.

Ducati Karbu szinkron

Fontos, hogy tudd, hogy a pontos beállításokat lehetőleg szakszervizben érdemes elvégeztetni. Ezzel a leírással azoknak szeretnék segíteni, akik hozzám hasonlóan legszívesebben maguk szerelik a gépeiket.

 

Karburátor szinkronizálásra a következő esetekben van szükség:

  • 10.000-es kötelező szerviz esetén.
  • Karburátor tisztítás, szétszedés után.
  • Gáz bowden csere után.
  • Miden olyan szerelési tevékenység esetén ami a karburátor megbontásával jár.

Előfeltételek

A motor szelephézagainak megfelelően beállítottnak kell lennie. Hibás szelephézag beállításokkal nem fog sikerülni helyesen beállítani a karburátorokat.

A karburátor belülről is tiszta legyen. Legjobb, ha szétszedés és karbantartás után csinálod a szinkronizálást.

A karburátor szinkronizálását lehetőleg meleg motorral alapjáraton végezzük. A szívóerő alapjáraton a legerősebb, ezért mérésnél alapjáraton kapod a legpontosabb értékeket.

A beállításokat lehetőleg 21 fok körüli garázsban végezzük!

Eszközök

Egy hosszú és egy rövid csavarhúzó. Szinkronizáló eszköz.

A szinkronizáláshoz szükséges eszközt egy fadarabból, pár szegből egy átlátszó kellően hosszú gumicsőből és pár csavarból magad is elkészítheted. A gumicsövet U alakban rá kell szegelni egy deszkára. A gumicső végére két lyukas csavar szükséges, amit a szívótorkok megfelelő helyére tudsz csavarni. Egy bicikli fék bowden állító csavarjait használtam erre a célra. A menetet teflon csíkkal tömítettem. A csőbe régről megmaradt hidraulika olajat töltöttem. Azért is jó a hidraulika olaj, mert színes, jól látható és a sűrűsége is optimális. Persze más olajjal is megpróbálkozhatsz.

A szinkronizáláshoz beszerezhető megfelelő vákummérő indikátor óra is, amivel pontos mérést tudsz végezni.

Szinkronizálás közben vigyázz, hogy ne csússzon le valamelyik gumicső, mert akkor a motor azonnal beszippantja az olajat. Tehát a két gumicsőnek párhuzamosan biztosan csatlakoztatva kell lennie a két szívótorokhoz.

Az elv az, hogy a két szívótorokban lévő vákum egyensúlyt tart a csőben lévő olajjal. Amelyik henger többet szív, ott a folyadékszint magasabb lesz. Cél, hogy a folyadékoszlop mindkét hengernél azonos szinten álljon.

Magyarázat

 

"1" Karburátor szinkron beállító csavar.

"2" Alapjárat beállító csavar.

Mindkét szívótorkon találsz egy csavart. Ennek a csavarnak a helyére kell csatlakoztatni a szinkronizáláshoz szükséges vákumcsöveket.

A szinkronizálás lépései

  1. Állíts egy stabil alapjáratot.
  2. Tekerd be a levegő csavarokat ütközésig. (Figyelj a levegő csavarokat védő gumi dugókra!) Ha a motor leállna, akkor emeld az alapjáratot annyira, hogy a motor biztos fordulatszámon üzemeljen.
  3. Csatlakoztasd az elkészített eszközt, majd indítsd el a motort. Vigyázz! Ha nagyon eltér a két henger beállítása, akkor az egyik henger beszívhatja az olajat. A kezed legyen a stop gombon!
  4. Ha a vákum az olajjal egyensúlyt tart, akkor a szikron csavar segítségével addig állítsad, amíg a két folyadékszint egymás mellé nem ér. Beállítás közben a fordulatszám enyhén változhat.
  5. Szereld le az eszközt, zárd vissza a csavarokat a szívótoroknál. Állíts be egy stabil alapjáratot.

 A karburátor szinkronizálása ezzel nem ér véget, mert még be vannak tekerve a levegő csavarok. A karburátor szinkronizálás után minden esetben CO szinkronizálást kell végezni!

A CO szinkronizáláshoz CO mérő műszerre van szükség, ami elsősorban szervizben található. Amit itt leírok, az egy házi módszer. A legpontosabb mindig a szerviz által beállított érték. De ha nincs más, akkor így be tudod állítani a gépedet.

Fontos, hogy megfelelő CO szintet csak megfelelően beállított szelephézagokkal és szinkronizált karburátornál végezz!

 

A CO szinkron beállítása

Előfeltételek

Tiszta karburátor, megfelelő gyújtás, beállított szelephézag.

Szükséges eszközök

Kicsi csavarhúzó a levegő csavarhoz.

Hosszú csavarhúzó az alapjárat állításhoz.

Kesztyű, ami védi a kezed a hőtől.

Magyarázat

"A" Levegő állító csavar. CO szinkron beállításhoz.

"B" Karburátor szinkron beállító csavar.

"C" Alapjárat beállító csavar.

 

Mindez egy "élő" képen.

Két metódust ajánlanék egy gyorsat és egy lassút 2/a és 2/b pont.

  • 1, Állíts be egy magasabb alapjáratot az alapjárati beállítócsavar segítségével.
  • 2/a, (Lassú metódus) A levegő csavarokat tekerd be ütközésig mindkét karburátoron. (A motor fordulatszáma le fog csökkenni. Ne engedd leállni! Állíts be egy stabil alapjáratot az alapjárati csavarral.
  • 2/b, (Gyors metódus) A levegő csavarokat tekerd be ütközésig, majd két teljes fordulattal tekerd ki. Állítsd utána az alapjáratot! (Körülbelül 3-3,5 fordulat lesz az amit összesen ki kell tekerni a teljes beállításokhoz. A levegő mennyiségének beállítása mindkét karburátornál eltérhet.)
  • 3, Tekerj ki fél fordulatot a levegő csavaron az 1-es henger karburátorán.
  • Emelkedett az alapjárat?

    Igen: Ismételd a 3-as pontot.

    Nem: Ha nem emelkedik tovább az alapjárat, akkor tekerj vissza negyed fordulatot az 1-es karburátor levegő csavarján. Lépj tovább a következő pontra!

  • 4, Ha nagyon megnőtt a motor fordulatszáma, akkor korrigáld az alapjárati csavarral!
  • 5, Tekerj ki fél fordulatot a levegő csavaron az 2-es henger karburátorán. 
  • Emelkedett az alapjárat?

    Igen: Ismételd az 5-as pontot.

    Nem: Ha nem emelkedik tovább az alapjárat, akkor tekerj vissza negyed fordulatot a 2-es karburátor levegő csavarján. Lépj tovább a következő pontra!

  • 6, Ha nagyon megnőtt a motor fordulatszáma, akkor korrigáld az alapjárati csavarral!
  • 7, Állíts be a végleges stabil alapjáratot!
  • 8, Tedd vissza a karburátor levegő csavarjait védő gumidugókat!
  • 9, Kész. Befejezted.

Előfordulhat, hogy a két henger eltérése miatt a beállítás végső fázisában negyed fordulatokkal kell állítanod a karburátort. Pl 1-es karburátor negyeddel visszatekerve megfelelő beállítású. De a 2-es karburátornál negyeddel visszatekerve csökken a fordulatszám. Az a lényeg, hogy amikor nem tudod növelni tovább a fordulatszámot a csavar kitekerésével, attól a ponttól tekerj vissza negyed fordulatot a csavaron. Ha attól a ponttól fél fordulatot tekersz vissza, akkor a keverék kissé szegényebb lesz.

Légy óvatos! Gondoskodj megfelelő szellőzésről! A beállításokat ne végezd zárt helyen, mert a kipufogógáz életveszélyes és fulladást okozhat!

A motor a beállítás alatt nagyon fel fog melegedni. Vigyázz, ne égesd meg magad!

A fenti leírásokkal állítottam be a motoromat. A beállításokat szervizben ellenőriztettem. A szerviz a szinkronizálásban semmilyen eltérést nem mért a gyár által megadott értékhez viszonyítva. A CO szinkron ellenőrzésénél az egyik hengernél nem volt eltérés a gyár által megadott értékekhez képest, a másik hengernél 0,1 %-kal eltért a mérési eredmény a gyár által megadott értékekhez képest, ami elhanyagolható különbség.


Ducati M900 carburetor synchronization