Vezetési tanácsok hideg időre

Mindenek előtt legyünk óvatosak! Mindenkinek azt tanácsolom, hogy amennyiben lehetséges, ne induljon el 0 fok alatt a Ducatival. Nem erre találták ki. Régen a 350-es Jáwával simán mentem hóban is. Még szánkókat is kötöttünk mögé szép sorjában. Egy Ducatival viszont szinte biztosan perec lenne a vége.

Ez a leírás azoknak próbál segíteni, akiknek mégis muszáj elindulniuk hideg időben. Erősen tanácsolom, hogy ha le van fagyva az út, akkor ne indulj el a Dukival. A nyomatéka miatt veszélyesnek tartom a jeges úton való használatát.

 

A következőket az elmúlt néhány év időnként -8, -10 fokos Ducatis tapasztalataiból szedtem össze. Sokaknak ez a leírás gépészkedésnek tűnhet, de nekem az a véleményem, hogy aki megfogadja ezeket a tanácsokat, az biztonságosabban használhatja a gépét, ha már arra vetemedett, hogy télen is használja a vasat.

 

Legyen jól feltöltve az akku! Jól melegítsd be a gépet indulás elött. Az a tuti, ha úgy tudsz elindulni, hogy már az utcán visszatolt szivató mellett is megtartja az alapjáratot. Ha muszáj, húzzál szivatót az alapjárat stabilizálására, de csak nagyon óvatosan. Az lenne a legjobb, ha végig úgy tudnál menni, hogy nem használod a szivatót. Akkor sikerült melegen tartani a gépet, ha esik ugyan valamit az alapjárat, de azért nem áll le a gép. Vedd figyelembe, hogy a hidegebb levegő sűrűbb. A gondot az okozza, hogy túl sok levegőt kap, ezért felborul a benzin-levegő keverékarány. A szivatóval -8 nál sikerült egy optimális arányt találni. -2 környékén simán tudtam menni szivató nélkül. Az a legjobb, mert akkor a legkissebb az esélye, hogy túlhülésnél beköpi a gertyát.

Ne gurulj sokat motorféken! Ha mégis gurulsz, akkor azt tedd röviden, visszaváltva és kicsi gázadással, lehetőleg inkább üresben és adj mindig egy kis gázt, amivel tudod melegíteni a gépet. Nagy motorféken túl sok (sűrű) hideg levegőt szív be. Használd óvatos lassításra a hátsó féket amíg kuplungolsz és gázt is adsz egyszerre! Óvatosan a gázzal. Megállásnál még elötte kuplungolj és óvatos gázzal stabilizáld az alapjáratot, hogy nehogy a megálláskor leálljon. A folyamatos indítózgatások lemerítik az akkut. Inkább adj gázt! Ne rángasd! Túl sok benzint ad a karbu a gáz hirtelen megrántására. Szép finoman emeld a fordulatot. Ha úgy érzed, hogy még beférnél a 200m-re levő lámpához egy kövérebb gázzal, akkor tanúsíts némi önmérsékletet, mondj le róla és ne húzasd meg. Túl sok hideg levegőt tolnál a gépbe, és azonnal túlhűl. Majd átmész a következő lámpán. Inkább válassz alacsonyabb sebességet, és menj kicsit lassabban. Tartsd a gépet közép fordulatszám tartományban. Ha pl felgyorsítanál 80-100-ra 6-ban, akkor úgy túlhül, hogy időbe tellik mire újra bemelegszik. Ha túlhül a gép, akkor először apró durrogások jelentkeznek, majd beköpi a gyertyát és elkezd kihagyni az első henger. Olyankor az ember hajlamos "rángatással" stabilizálni, de ezzel csak rontassz a helyzeten. Bekormolja a gyertyát, amit csak magasabb fordulatszámon leégetni lehet. Inkább válts vissza, lassíts, pörgesd jobban! Nagyon óvatosan a döntéssel, és figyelj a kanyarban, nehogy kitörjön a gép hátulja. Időnként le szoktam tenni menet közben a lábam, hogy érezzem a talpammal az úton lévő pára csúszását (fog-e még, vagy már fagy). Érezni fogod, ha már a talpad alatt a pára jéggé válik és csúszik az aszfalt. Még ha ránézésre nem is tudod megkülönböztetni a párát a jégtől. A pára fagyáspontja általában hidegebb, mint a hőmérséklet. Mondjuk a hőmérséklet -4, de a pára -7 körül fog teljesen kifagyni az útra, de ez mindig az adott nap időjárásátől függ. A lényeg a harmatpont, amikor a levegő telítetté válik, nem képes megtartani többé a vizet és a pára kicsapódik az útra, ahol rögtön lefagy.

 

Szóval! Takarékoskodni nem fogsz tudni, ez látszani fog a fogyasztáson. Viszont tudsz motorozni.

 

Remélem hasznosnak találjátok a leírást, és biztonságosabban fogtok tudni motorozni még télen is.

 

Széles utat! Vigyázz(atok) maga(tok)dra!