Azért írom meg ezt a történetet, mert rengetegen futottak rá és úgy vélem hasznos lesz a világ okulására.
Amikor megvettem a BMW-t már az első úton furcsa jelenség lépett fel. A lepencei szerpentin végén egy hosszú motorfékezést követően a kuplung behúzásakor a motor leállt. Először nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget, de amikor a probléma a legváratlanabb pillanatokban ismétlődött, akkor elkezdtem aggódni. Némi nyomozás és szervizes nézelődés után az alapjárati léptetőmotorra terelődött a gyanú. Ennek az alkatrésznek az a feladata, hogy injektoros motoroknál az alapjáratot biztosítsa. Amíg a motor hideg, addig a hiba nem jelentkezett. Amikor a motor bemelegedett és beállt az alapjárat gyári értéke, akkor jelentkezett a hiba.
Először hosszú motorfékezések után amikor kuplungoltam a megálláshoz. Később már akkor is amikor a sztrádán váltottam felfelé és visszaengedtem a gázt egy pillanatra a váltáshoz. Hadd ne mondjam mennyire gáz amikor egy ilyen tehén motor hirtelen megáll és kivágod a kuplungot és megriszálja a seggét. Borzasztó. Később szabályosan motorozhatatlanná vált a gép. Piros lámpánál rángatni a gázt még a Jáwás időben sem számított jó ajánlásnak.
A léptetőmotor hiba nem rögtön jelentkezik. Először elkezd kicsit késni. Aztán szaródik csak el. Néha az újraprogramozás segít. Nekem nem segített, csak az idő és a lóvé ment rá. A léptetőmotor szépen felvette a programot, aztán amint bemelegedett a gép, már eldobta az alapjáratot. Mindezt úgy, hogy semmilyen hibakódot nem írt a rendszerbe.
Hogyan lehet otthon ezt tesztelni? Ha a léptetőmotor már elromlott, akkor nem emeli a fordulatot. Állj meg a motorral és indulj el vele úgy, hogy nem adsz gázt. Kuplung 1 és lassan engeded kifelé a kuplungot, hogy ne fulladjon le. Ha jó a léptetőmotor, akkor 1-ben lassan el is tudsz indulni, mert ahogy csökken a fordulatszám, úgy emeli a léptetőmotor az alapjáratot. Ha nem emeli vagy leáll gép a legnagyobb gépészkedés ellenére, akkor sajna kuka és innen kezdődik a szívás.
Nem egy drága alkatrész. A szerelése kicsit problémás, mert le kell szedni a tankot és a légszűrőházat. Ugyanis a légszűrőház alján van. Csakhogy az nagy vala BMW már nem gyárt 1200-as léptetőmotorokat. A gyár ajánlása az, hogy cseréld le 1300-as léptetőmotorra, mert az jobb. Hurrá! Bontottat ne vegyél. Nem fogja sokáig bírni. Csak van egy bökkenő. Az 1300-asnak máshogy van a felfogatása, ezért nem megy bele a 1200-as légszűrőházba. Puff! Muszáj hozzá venni egy 1300-ashoz való légszűrőházat amire rá tudod tenni. Na itt ment el a kedvem az egésztől, de aztán sikerült találjak egyet külföldön olcsón 25e körül, mert a léptetőmotor valami 30e körül volt a házat viszont 120e felett kínálták idehaza.
Végül rendeltem külföldről bontott légszűrőházat és csodák-csodája abban volt léptetőmotor is. Na mondom tök jó meg vagyok mentve, akkor beleszerelem. De szar volt. Illetve nem működött, de legalább olyan módon volt elromolva, hogy megszorult és folyamatosan adta az alapjáratot. Mellesleg ez már hibakódod is jelzett. Milyen volt? Ó nagyon pöpec. 1 L plusz fogyasztás és gázelvételkor durrogott mint állat, mert folyamatosan pisálta be a benzint a gépbe, de legalább nem állt le Azonban az alapjárat alacsonyabb lett - megjegyzem, az elektronikában nem lehet az alapjáratot feljebb állítani - amitől olyan szar rángatós hangja volt alapjáraton mint egy versenygépnek. Úgyhogy ment az is a kukába és ment a gépbe az 1300-as léptetőmotor 1300-as légszűrőházzal együtt. Aztán már csak fel kellett programozni amihez természetesen kellett a legújabb vezérlő szoftver is aminek a frissítése 3 óra alaphangon. Aztán már ment is a gép mint állat.
Egy haverom ugyanezt végigszopta egy K 1200 S-el. Ugyanúgy légszűrőház és léptetőmotor csere.
Jó nagy szívás volt. Kezdem becsülni a faék egyszerűségű mechanikus szerkezeteket.