Milyen gyertyát használjak, és miért a Ducatiba?

 

A Ducati motorja nem túramotor, hanem versenymotor amit pályára terveztek. Ennek megfelelően a hűtőfelület is nagy igénybevételhez lett kialakítva. A léghűtés miatt a hődilatáció sokkal nagyobb, mint a vízhűtéses motoroknál, ahol jóval kiegyenlítettem a motor hőleadása. Ezért 10 fok alatti hőmérséklet esetén a motor túlhűlhet. A túlhűlés jelei jellemzően a horizontális hengeren jelentkezik először. A gyújtógyertya lehűl, ezért nem tud leégni róla a korom. A gyertya nem képes az öntisztulásra, ezért a szikra instabillá válik. Elkezd kihagyni a gyújtás. Rángat a motor. Ha gázfröccsökkel próbáljuk stabilizálni a helyzetet, akkor még jobban bekormozódik a gyertya. Durrog, leáll a henger.

Ennek az az oka, hogy a motor égésteréből a hő legnagyobb része a gyertyán keresztül távozik a hengerfej felé. A hengerfej egyszerűen elszívja a hőt a gyertyától.

 

 

Megoldás, ha csökkented a motor égésterének hőveszteségét. Olyan gyertyát kell használni, ami kevesebb hőt ad át a hengerfejnek. Ami már alacsonyabb hőmérsékleten eléri az üzemi hőmérsékletet "melegebb". (A hőértéke alacsonyabb.) Ez a “téli” gyertya. Az elektróda alacsonyabb motor hőmérsékleten kezd izzani. Nem kormolódik be. Alacsonyabb motor hőmérsékleten elkezdődik az öntisztulás. A motor könnyebben az indul, stabilabb a gyújtás és az alapjárat, a motor hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet. Hidegben is melegebb lesz a motor üzemi hőmérséklete.

A "nyári" gyertya pont az ellenkezője. Több hőt képes elvezetni a motor égésteréből. A gyertya az üzemi hőmérsékletet magasabb hőmérsékleten éri el. Az elektróda öntisztulása magasabb hőmérsékleten kezdődik meg. A gyertya több hőt vezet el az égéstérből, ezért a motor üzemi hőmérséklete csökken. Ez a "hidegebb" (magasabb hőértékű) gyertya.

 

 

Nyáron fontos, hogy minél több hőt tudjon a gyertya az égéstér felől elvezetni. Ekkor "hidegebb" gyertyát kell használni, ami jobban elvezeti a hőt az égéstérből.

Ezzel tudod szabályozni az időjáráshoz képest a motor hőleadását.

A gyárival megegyező gyertya

NGK DPR8EA-9

Ebből minket a hőérték és a hézag érdekel. A jelölésből 8 a hőérték, a 9 a hézag (0,9 mm), amit be kell állítani 6-osra (0,6 mm). Megjegyezném, hogy az ideális a 6-os jelölésű 0,6 mm-es gyári hézagú gyertya lenne.

10 fok alatt NGK DPR7EA-9 gyertyát használok 0,6-os hézaggal. 0 fok alatt 6-os hőértékű gyertya lenne a legmegfelelőbb.

 

A jelölésekhez egy kis segítség:

 

http://www.vespage.hu/wp-content/uploads/2011/01/ngk_sym.gif

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

http://www.ndsmondeo.hu/writing/spark_plug_am/spark_plug_am.htm

http://dl650.info/database/knowledgebase/39-gyertya?showall=1

http://www.trabiring.hu/index.php/hu/tippek-es-truekkoek/motor-karbi-legszuro/10-gyujtogyertya-szine

http://dl650.info/database/knowledgebase/39-gyertya?start=3

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.