Ducati Monster 900 vezérműszíj csere tapasztalatok

Kicseréltem a vezérműszíjat a Ducatin, és szeretném megosztani a tapasztalataimat. Elsősorban nem a szerelés módját szeretném leírni, mert arra ott vannak a videók, hanem azt a tapasztalatot szeretném megosztani amit a különböző szíjfeszesség mérési módszerek kipróbálásával szereztem.


Úgy terveztem, hogy a szerelést ezen videó és a műszaki dokumentációk alapján fogom elvégezni az "imbuszos" módszerrel.
http://www.youtube.com/watch?v=9vzPZ84ZRjU

Terveim szerint az imbuszos módszer után műszerrel megmérem a beállított értékeket. Szereztem egy laptopot, és előkészítettem a méréshez. A laptopos módszer az alábbi videókon láthatjátok.

http://www.youtube.com/watch?v=oXUgtytXI9o
http://www.youtube.com/watch?v=ETUD6AfK2d8

A gép megbontása után derült ki, hogy az új szíj nem egészen ugyanolyan mint ami a gépben volt. A szíj felületén a bordák nem félkör alakúak, hanem van bennük egy bevágás. 4 perc környékén lehet látni valami hasonlót. Ellenben a videón nem fekszik be a görgőbe a szíj, nekem viszont patentra befeküdt. Egyeztettem a bolttal és kiderült, hogy cikkszámra ez a megfelelő szíj. Nem lehet gond, ha beszerelem.
http://www.youtube.com/watch?v=KtIVwjs1wCs

Minden fog ott volt ahol lennie kellett ezért beszereltem az új szíjat. 5 perc járatás után sem tört össze a gép. Persze a biztonság kedvéért átforgattam a főtengelyt a szerelés végén és nem láttam semmi disznóságot.

A kiszerelt szíjat még olaszban az előző tulaj rakatta a gépbe 2007-ben. Azóta 6 év alatt 21000 km-t futott. A szíj felületén még mindig látszott a felirat. A szíjat belső oldalról meghajtva sehol sem látszott berepedés a gumin. Az egyik szíjnál az egyik fogközben pár szálat láttam kiállni a szövetből. Összességében a szíj jó állapotban volt. Véleményem szerint még 5-10e km simán belemehetett volna. A szíj állapota alapján a 2 évenkénti kötelező cserét fölöslegesnek tartom, amennyiben a szíj állapota és feszessége évente ellenőrizve van. A szíjak nagyon sokat kibírnak, de a gyár által előírt 20e km utáni cserét mindenképpen ajánlott megcsinálni. Nem hiszem, hogy ha véletlenül túlfut a gép 1-2 ezer kilométert, akkor az gondot okozna. Nem árt óvatosnak lenni. Ha elszakad, sokkal nagyobbk kárt okoz, mint amennyibe a szíjak kerülnek.
http://www.youtube.com/watch?v=80yCiFkOB9g

A szíjfeszesség beállításakor a következő tapasztalatokat szereztem. Gondoltam kipróbálom az "érzésre" az "imbuszos' és a "pengetős módszer is. Folyton vita van belőle, hogy melyik módszer a legjobb. Sőt! Egyáltalán melyik az amelyiket használni szabad. A szakszervizekben egy műszert használnak a szíj feszességének megmérésére. Ráteszik a műszert a gépre és megpendítik a szíjat. A műszer optikai érzékelővel méri a rezgésszámot. A gyár HRz-ben adja meg a szíjfeszességi adatokat. Régebben egy rugós erőmérővel mérték a feszességet. Van még olyan régi dokumentáció, amiben az erőmérős módszer szerepel. Azt most nem próbáltam ki, pedig van otthon egy halmérőm, ami megfelelne a célnak. Majd legközelebb azt is kipróbálom.


Horizontális henger beállítása "érzésre":

Ha a görgőt két újjal erősen felnyomod és rögzíted a görgőket, akkor a 6-os imbuszt nehezen lehet áttolni a felső görgő és a szíj között. Pengetéssel megmérve 139 Hz volt az érték, ami kicsit alacsony az előírt 146-hoz képest. Ha még erősebben toltam fel a görgőt, akkor a 6-os imbuszt nagyon nehezen, de még átengedte a görgő. Ekkor 155 Hz-et mértem. Ha lazán toltam fel, akkor a 6-os imbuszt viszonylag kis ellenállással lehetett áttolni, és 121 Hz- et mértem, ami megegyezik a vertikális henger szíjfeszességének gyári előírásával.

Összefoglalva. Az "érzéssel" módszer pontatlan. A 6-os "imbuszos" mérés nagyon jó közelítést ad a gyári értékekhez képest. A horizontális hengernél az imbusznak nehezen, de nem nagyon nehezen kell átmennie. Ehhez kézzel erőlködés nélkül kellett a görgőt felnyomnom, majd rögzítenem. A vertikális hengernél elég, ha lazán megy át a 6-os imbusz. Ehhez a görgőt csak oda kellett nyomjam kicsit és rögzítettem is.

Közszájon forog egy módszer, mely szerint a verikális henger 6-os, a horizontális 5-ös impuszt kell átengedjen. A méréseim alapján nem tartom jónak, hogy vertikális 6-os imbusz, horizontális 5-ös imbusz, legyen a mérvadó érték, mert akkor a horizontális szíj túl feszes lesz. Az éppen még átengedi a 6-os imbuszt beállítás szintén nem jó, mert akkor is túlfeszített lesz a szíj.

A beállított értékeket pontosan ellenőriztem. A méréshez Ubuntu Linuxot és a rajta futó ingyenes FMIT programot használtam. Mikrofonnak egy kivénhedt headset mikrofonját használtam. A teszt ideje alatt a garázs hőmérséklete 20 C fok volt.
http://home.gna.org/fmit/

Egy kép a programról.
Kép

A FIMT szoftver eredetileg hangszer hangolásra szolgál. Szerintem nagyságrendekkel jobb, mint amit a videón láthattok. Sajnos nincs Windowsos verziója. Forráskód van hozzá. Aki ért hozzá, az átalakíthatja magának.

A programot a mérés előtt be kellett állítani, hogy a külső zajokat kiszűrje, mert nagyon bezavartak a háttérzajok, és nem hallotta a program a szíj rezgését, mert az túl rövid ideig rezeg. Ezért a mintavétel időtartamát 85 ms-re kellett módosítani. Ez azért kellett, mert csak az ennél hosszabb periódusú zajokat veszi figyelembe a program és az alapbeállítás 125 ms ami már sok. 85 ms-al már tökéletesen egymás után többször is tudtam mérni a szíj rezgését.

Nem árt, ha a görgő feszítők rögzítő csavarjainak kiszedéséhez megfelelő minőségű imbuszkulcs és nyomatékkulcs is rendelkezésre áll, különben izgalmas lehet az elnyalt belsejű imbuszok kiszerelése. Az előző szerelésnél elnyalták az egyik csavart a vertikális hengernél. Két nap volt mire kibűvészkedtem a váz takarásából.

Még egy jó tanács. Javaslom a görgőkhöz való csavarokból szerelés előtt tartalékot beszerezni. Nem jó, ha akkor kell csavarért rohangálni, amikor zárva vannak a boltok. Ha egy kicsit el van nyalva a csavar feje, akkor inkább cseréld ki újra!

A cikkben szereplő videókért köszönet a Ducatitech.com-nak.

Vezérműszíj feszesség adatok

Horizontális. Vertikális.
400/600/620/750 124 Hz 112 Hz
800 160 Hz 145 Hz
900/St2 146 Hz 121 Hz
1000 2/3szelepes 142 Hz 142 Hz
Összes 4 szelepes 110 Hz 110 Hz
748R 98 Hz 98 Hz

Feszítő görgő adatok

Szabvány csapágyakról van szó 6201 2 RS, 2 - 2 db van rajta. A pontos méretei pedig lyuk 12 mm átmérő 32 mm szélesség 10 mm. A fix görgők speciálisak, és nem lehet csapágy boltban simán beszerezni,

 

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.