Vezetési tanácsok hideg időre

Mindenek előtt legyünk óvatosak! Mindenkinek azt tanácsolom, hogy amennyiben lehetséges, ne induljon el 0 fok alatt a Ducatival. Nem erre találták ki. Régen a 350-es Jáwával simán mentem hóban is. Még szánkókat is kötöttünk mögé szép sorjában. Egy Ducatival viszont szinte biztosan perec lenne a vége.

Ez a leírás azoknak próbál segíteni, akiknek mégis muszáj elindulniuk hideg időben. Erősen tanácsolom, hogy ha le van fagyva az út, akkor ne indulj el a Dukival. A nyomatéka miatt veszélyesnek tartom a jeges úton való használatát.

 

A következőket az elmúlt néhány év időnként -8, -10 fokos Ducatis tapasztalataiból szedtem össze. Sokaknak ez a leírás gépészkedésnek tűnhet, de nekem az a véleményem, hogy aki megfogadja ezeket a tanácsokat, az biztonságosabban használhatja a gépét, ha már arra vetemedett, hogy télen is használja a vasat.

 

Legyen jól feltöltve az akku! Jól melegítsd be a gépet indulás elött. Az a tuti, ha úgy tudsz elindulni, hogy már az utcán visszatolt szivató mellett is megtartja az alapjáratot. Ha muszáj, húzzál szivatót az alapjárat stabilizálására, de csak nagyon óvatosan. Az lenne a legjobb, ha végig úgy tudnál menni, hogy nem használod a szivatót. Akkor sikerült melegen tartani a gépet, ha esik ugyan valamit az alapjárat, de azért nem áll le a gép. Vedd figyelembe, hogy a hidegebb levegő sűrűbb. A gondot az okozza, hogy túl sok levegőt kap, ezért felborul a benzin-levegő keverékarány. A szivatóval -8 nál sikerült egy optimális arányt találni. -2 környékén simán tudtam menni szivató nélkül. Az a legjobb, mert akkor a legkissebb az esélye, hogy túlhülésnél beköpi a gertyát.

Ne gurulj sokat motorféken! Ha mégis gurulsz, akkor azt tedd röviden, visszaváltva és kicsi gázadással, lehetőleg inkább üresben és adj mindig egy kis gázt, amivel tudod melegíteni a gépet. Nagy motorféken túl sok (sűrű) hideg levegőt szív be. Használd óvatos lassításra a hátsó féket amíg kuplungolsz és gázt is adsz egyszerre! Óvatosan a gázzal. Megállásnál még elötte kuplungolj és óvatos gázzal stabilizáld az alapjáratot, hogy nehogy a megálláskor leálljon. A folyamatos indítózgatások lemerítik az akkut. Inkább adj gázt! Ne rángasd! Túl sok benzint ad a karbu a gáz hirtelen megrántására. Szép finoman emeld a fordulatot. Ha úgy érzed, hogy még beférnél a 200m-re levő lámpához egy kövérebb gázzal, akkor tanúsíts némi önmérsékletet, mondj le róla és ne húzasd meg. Túl sok hideg levegőt tolnál a gépbe, és azonnal túlhűl. Majd átmész a következő lámpán. Inkább válassz alacsonyabb sebességet, és menj kicsit lassabban. Tartsd a gépet közép fordulatszám tartományban. Ha pl felgyorsítanál 80-100-ra 6-ban, akkor úgy túlhül, hogy időbe tellik mire újra bemelegszik. Ha túlhül a gép, akkor először apró durrogások jelentkeznek, majd beköpi a gyertyát és elkezd kihagyni az első henger. Olyankor az ember hajlamos "rángatással" stabilizálni, de ezzel csak rontassz a helyzeten. Bekormolja a gyertyát, amit csak magasabb fordulatszámon leégetni lehet. Inkább válts vissza, lassíts, pörgesd jobban! Nagyon óvatosan a döntéssel, és figyelj a kanyarban, nehogy kitörjön a gép hátulja. Időnként le szoktam tenni menet közben a lábam, hogy érezzem a talpammal az úton lévő pára csúszását (fog-e még, vagy már fagy). Érezni fogod, ha már a talpad alatt a pára jéggé válik és csúszik az aszfalt. Még ha ránézésre nem is tudod megkülönböztetni a párát a jégtől. A pára fagyáspontja általában hidegebb, mint a hőmérséklet. Mondjuk a hőmérséklet -4, de a pára -7 körül fog teljesen kifagyni az útra, de ez mindig az adott nap időjárásátől függ. A lényeg a harmatpont, amikor a levegő telítetté válik, nem képes megtartani többé a vizet és a pára kicsapódik az útra, ahol rögtön lefagy.

 

Szóval! Takarékoskodni nem fogsz tudni, ez látszani fog a fogyasztáson. Viszont tudsz motorozni.

 

Remélem hasznosnak találjátok a leírást, és biztonságosabban fogtok tudni motorozni még télen is.

 

Széles utat! Vigyázz(atok) maga(tok)dra!

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.