blokk.jpg

Tanácsok Ducati vásárláshoz

Írta: Torig on . Beküldve: Ducati

Motor vásárlási tanácsok főleg Ducatihoz

Az alábbi leírás azoknak próbál segíteni, akik Ducati vásárláson törik a fejüket. Persze a vásárláskor megnézendő dolgok többsége univerzálisan más típusnál is hasznos lehet.

 

Amit vásárláskor ellenőriznék. Fékek, féktárcsa és fékbetét vastagság, fékcsövek, lánc, lánckerék, váz, egyenesfutás, átalakítások (PL 97-es monsteren fordszámmérő és km óra egyben van kevés km-el, az gyanús, mert gyárilag nincs ezen a típuson fordszámmérő. De nem lehetetlen.), extra alkatrészek, futómű állapot, gumik, kulcsok, papírok. Kuplunglamella, gép hangja, csúszásnyomok, stb. Indul-e rendesen, akku állapot. Ezek a látható dolgok Megkérdezném, hol volt szervizelve, van-e vezetett szervizkönyv stb. Milyen a gép előélete. Ha feltárt a gép előélete, mondjuk megbízható ismerőstől van, akkor nem sok a tennivaló a géppel. Gondolom ez evidens. Pl tesótól veszed. Ha viszont ismeretlen a gép, akkor olaj, olajszűrő és légszűrő csere az alap. Aztán: Karburátor, szívótorok tisztítás, gyertya, gyertyahézag ellenőrzés/csere. Karburátor szinkron ellenőrzés, szelephézag ellenőrzés. Szükség szerint beállítás. Vezérműszíj feszesség/állapot ellenőrzés (Ez nagyon fontos!) Szükség szerint csere. Kompressziómérés, stb. Lenne második körben a fő csapásirány. Legjobb, ha egy szakszervizben átnézeted. Ha nem biztos, hogy az aktuális kötelező szervizt megcsinálta az előző tulaj, akkor azt mindenképpen javasolt megcsináltatni. Röviden ennyi.

Amennyiben motor vásárláson töröd a fejed és a lehetőségeket eléggé behatárolhatja, hogy mennyi a rendelkezésre álló anyagi forrásod. Ha kisebb gépre vágysz, akkor egy megkímélt 620-as jó választás lenne. Ha olcsóbb kell, akkor jöhet egy jó 600-as, vagy 750-es. Azért vedd figyelembe, hogy ezek a típusok olajos kuplunggal vannak szerelve. Nincs rajtuk száraz kuplung, aminek a jellegzetes csörgésére oly sokan vágynak a kisebb gépek tulajdonosai közül. A helyedben megfontolnám egy jó 900-as (karbus, vagy injektoros) vásárlását is. Ezek 74 ló körüliek és száraz kuplunggal vannak szerelve.

A gépemet olaszból hoztam. Olcsóbb volt mint itthon, több extra volt rajta, és nem volt rajta semmi kivetnivaló. :) Persze jól meg is néztem mit veszek meg. Amit vásárláskor ellenőriznék. Fékek, féktárcsa (4 mm a gyári vastagság 3,6-nál már cserés) és fékbetét vastagság (1 mm azonnali csere) , fékcsövek, lánc, lánckerék, váz, egyenesfutás, átalakítások (PL 97-es Monsteren fordszámmérő és km óra egyben van kevés km-el, az gyanús lehet, mert gyárilag nincs ezen a típuson fordszámmérő. De nem lehetetlen megoldani.), váz vágások, javítások, extra drága alkatrészek, futómű állapot, teleszkóp szimeringek (olajfolyás), gumik, gyári kulcsok, papírok. Kuplunglamella, gép hangja, csúszásnyomok, fékkarok, stb. Indul-e rendesen, ad-e furcsa hangot az önindító, akku állapot. Ezek a látható dolgok. Megkérdezném, hol volt szervizelve, van-e vezetett szervizkönyv stb. Milyen a gép előélete. Ha feltárt a gép előélete, mondjuk megbízható ismerőstől van, akkor nem sok a tennivaló a géppel. Gondolom ez evidens. Pl tesótól veszed. Ha viszont ismeretlen a gép, akkor az húzós szervizköltségek formájában jelentkezik, amit szintén kalkulálni kell. Olaj, olajszűrő és légszűrő csere az alap.

Aztán: Karburátor, szívótorok tisztítás, gyertya, gyertyahézag ellenőrzés/csere. Karburátor szinkron ellenőrzés, szelephézag ellenőrzés (20.000-ként.) Szükség szerint beállítás. Vezérműszíj feszesség/állapot ellenőrzés (Ez nagyon fontos!) Szükség szerint csere (20.000-ként). Kompressziómérés, stb. lenne második körben a fő csapásirány. Esetleg olajleeresztő csavar mágnesén vasreszelék keresése. (Ha sok van rajta, az gáz.) Legjobb, ha egy szakszervizben átnézeted a gépet.

Ha nem biztos, hogy az aktuális kötelező szervizt megcsinálta az előző tulaj, akkor azt mindenképpen javasolt megcsináltatni, és az árból érdemes lealkudni. A Monster jellegzetes hibáinak egyike, hogy ha eldől, akkor eltörik a tank csatja. Ilyenkor sok esetben kireped a tank alja a zsanérnál, és szivárog a benzin. Ezt mindenképpen ellenőrizném. Pl hegesztésnyomok balesetre is utalhatnak. A váznál a villanyak és a vertikális henger előtti lévő kereszt alakú hegesztést kell alaposan szemügyre venni.

Egy jó Duki zajos. Pl. Minél csendesebb a szelep, annál biztosabb, hogy már jól be van verődve és egyre kisebb a szelephézag. Karbusoknál előfordul a hosszú állás utáni nehezebb indítás, valamint indítás után egy kis füstölés, esetleg egy kis rángatás hideg motornál amitől nem kell megijedni. Ezeknek a tüneteknek pár kilométer után el kell múlniuk. Ha nem múlik el, akkor ez hibára utaló jel is lehet. De a kipufogók nem egyenletes füstölése jelenthet elhanyagoltságot, szerviz hiányt. Pl. karbu és co szinkron elspórolását, vagy akár komolyabb szerkezeti hibát is.

Az eladót kérném, hogy mindenképpen hideg motorral várjon, mert látni szeretném a hideg indítását. Tehát ellenőrizném, hogy tényleg hideg-e a gép. Ha már langyos a gép és a tulaj (bár tagadja) de már előtte beindította, akkor lehet, hogy rejtegetnivalója van. Ha bármi kétely merül fel, akkor inkább nézed meg egy szakértővel. Ne szeress bele rögtön a gépbe! Maradj józan! Járd körül! Mérlegelj! Nézesd meg mással is! Dönts megfontoltan hideg fejjel, és akkor sok örömöd lesz az új Ducatidban.

 

Főbb különbségek nagy vonalakban a 600-750-900-as Monsterek között

600-as: 5 seb váltó, 54 Le. Nincs olajhűtés. Nem állítható az első villa. Kissebb fogyasztás. Olajos kuplung. Nagyon kezes. Alacsonyról húz mint állat. Kezdő motornak ideális. Alacsony építésű, még a lányoknak is leér a lába. Ez amúgy szinte minden Monsterre igaz.

750-es: Ugyanaz mint a 600-as, csak van rajta olajradiátor, da az olaj nincs körbevezetve a hengerek körül. Kicsit erősebb. Érdekes mód a 750-es ötvözi a 600-as kezelhetőségét a 900-as dinamikájával. Hegyi kanyargós utakon meglepően fordulékony, dinamikus vezetést tesz lehetővé a konstrukció.

900-as: Na ez aztán egész más tészta az előző kettőhöz képest. 6-seb váltó, 74 Le, Az olajhűtéshez van olajradiátor, és az olaj körbe van vezetve a hengerek körül. Egész más az első és a hátsó futómű is. Állítható az első villa. Más váz és hátsó kerék méret is. Nagyobb fogyasztás, több erő. Szépen csörömpölő száraz kuplung, aminek a hangjáért később többen a fél veséjüket is odaadnák. Kicsit karakteresebb (darabosabb) viselkedés.

Számomra a karburátoros gépeknek az az előnye az injektorossal szemben, hogy nincs elektronika ami meghibásodhat. Gyakorlatilag faék egyszerűségű konstrukció, amit otthon is lehet szerelni.