Az alábbi videóm kapcsán többen is érdeklődtek, hogy hogyan csináltam az otthoni karburátor szinkronizálását. Sajnos a videó nem a legjobb minőségű ezért megpróbálom a lehető legjobban leírni a folyamatot.

Ducati Karbu szinkron

Fontos, hogy tudd, hogy a pontos beállításokat lehetőleg szakszervizben érdemes elvégeztetni. Ezzel a leírással azoknak szeretnék segíteni, akik hozzám hasonlóan legszívesebben maguk szerelik a gépeiket.

 

Karburátor szinkronizálásra a következő esetekben van szükség:

  • 10.000-es kötelező szerviz esetén.
  • Karburátor tisztítás, szétszedés után.
  • Gáz bowden csere után.
  • Miden olyan szerelési tevékenység esetén ami a karburátor megbontásával jár.

Előfeltételek

A motor szelephézagainak megfelelően beállítottnak kell lennie. Hibás szelephézag beállításokkal nem fog sikerülni helyesen beállítani a karburátorokat.

A karburátor belülről is tiszta legyen. Legjobb, ha szétszedés és karbantartás után csinálod a szinkronizálást.

A karburátor szinkronizálását lehetőleg meleg motorral alapjáraton végezzük. A szívóerő alapjáraton a legerősebb, ezért mérésnél alapjáraton kapod a legpontosabb értékeket.

A beállításokat lehetőleg 21 fok körüli garázsban végezzük!

Eszközök

Egy hosszú és egy rövid csavarhúzó. Szinkronizáló eszköz.

A szinkronizáláshoz szükséges eszközt egy fadarabból, pár szegből egy átlátszó kellően hosszú gumicsőből és pár csavarból magad is elkészítheted. A gumicsövet U alakban rá kell szegelni egy deszkára. A gumicső végére két lyukas csavar szükséges, amit a szívótorkok megfelelő helyére tudsz csavarni. Egy bicikli fék bowden állító csavarjait használtam erre a célra. A menetet teflon csíkkal tömítettem. A csőbe régről megmaradt hidraulika olajat töltöttem. Azért is jó a hidraulika olaj, mert színes, jól látható és a sűrűsége is optimális. Persze más olajjal is megpróbálkozhatsz.

A szinkronizáláshoz beszerezhető megfelelő vákummérő indikátor óra is, amivel pontos mérést tudsz végezni.

Szinkronizálás közben vigyázz, hogy ne csússzon le valamelyik gumicső, mert akkor a motor azonnal beszippantja az olajat. Tehát a két gumicsőnek párhuzamosan biztosan csatlakoztatva kell lennie a két szívótorokhoz.

Az elv az, hogy a két szívótorokban lévő vákum egyensúlyt tart a csőben lévő olajjal. Amelyik henger többet szív, ott a folyadékszint magasabb lesz. Cél, hogy a folyadékoszlop mindkét hengernél azonos szinten álljon.

Magyarázat

 

"1" Karburátor szinkron beállító csavar.

"2" Alapjárat beállító csavar.

Mindkét szívótorkon találsz egy csavart. Ennek a csavarnak a helyére kell csatlakoztatni a szinkronizáláshoz szükséges vákumcsöveket.

A szinkronizálás lépései

  1. Állíts egy stabil alapjáratot.
  2. Tekerd be a levegő csavarokat ütközésig. (Figyelj a levegő csavarokat védő gumi dugókra!) Ha a motor leállna, akkor emeld az alapjáratot annyira, hogy a motor biztos fordulatszámon üzemeljen.
  3. Csatlakoztasd az elkészített eszközt, majd indítsd el a motort. Vigyázz! Ha nagyon eltér a két henger beállítása, akkor az egyik henger beszívhatja az olajat. A kezed legyen a stop gombon!
  4. Ha a vákum az olajjal egyensúlyt tart, akkor a szikron csavar segítségével addig állítsad, amíg a két folyadékszint egymás mellé nem ér. Beállítás közben a fordulatszám enyhén változhat.
  5. Szereld le az eszközt, zárd vissza a csavarokat a szívótoroknál. Állíts be egy stabil alapjáratot.

 A karburátor szinkronizálása ezzel nem ér véget, mert még be vannak tekerve a levegő csavarok. A karburátor szinkronizálás után minden esetben CO szinkronizálást kell végezni!

A CO szinkronizáláshoz CO mérő műszerre van szükség, ami elsősorban szervizben található. Amit itt leírok, az egy házi módszer. A legpontosabb mindig a szerviz által beállított érték. De ha nincs más, akkor így be tudod állítani a gépedet.

Fontos, hogy megfelelő CO szintet csak megfelelően beállított szelephézagokkal és szinkronizált karburátornál végezz!

 

A CO szinkron beállítása

Előfeltételek

Tiszta karburátor, megfelelő gyújtás, beállított szelephézag.

Szükséges eszközök

Kicsi csavarhúzó a levegő csavarhoz.

Hosszú csavarhúzó az alapjárat állításhoz.

Kesztyű, ami védi a kezed a hőtől.

Magyarázat

"A" Levegő állító csavar. CO szinkron beállításhoz.

"B" Karburátor szinkron beállító csavar.

"C" Alapjárat beállító csavar.

 

Mindez egy "élő" képen.

Két metódust ajánlanék egy gyorsat és egy lassút 2/a és 2/b pont.

  • 1, Állíts be egy magasabb alapjáratot az alapjárati beállítócsavar segítségével.
  • 2/a, (Lassú metódus) A levegő csavarokat tekerd be ütközésig mindkét karburátoron. (A motor fordulatszáma le fog csökkenni. Ne engedd leállni! Állíts be egy stabil alapjáratot az alapjárati csavarral.
  • 2/b, (Gyors metódus) A levegő csavarokat tekerd be ütközésig, majd két teljes fordulattal tekerd ki. Állítsd utána az alapjáratot! (Körülbelül 3-3,5 fordulat lesz az amit összesen ki kell tekerni a teljes beállításokhoz. A levegő mennyiségének beállítása mindkét karburátornál eltérhet.)
  • 3, Tekerj ki fél fordulatot a levegő csavaron az 1-es henger karburátorán.
  • Emelkedett az alapjárat?

    Igen: Ismételd a 3-as pontot.

    Nem: Ha nem emelkedik tovább az alapjárat, akkor tekerj vissza negyed fordulatot az 1-es karburátor levegő csavarján. Lépj tovább a következő pontra!

  • 4, Ha nagyon megnőtt a motor fordulatszáma, akkor korrigáld az alapjárati csavarral!
  • 5, Tekerj ki fél fordulatot a levegő csavaron az 2-es henger karburátorán. 
  • Emelkedett az alapjárat?

    Igen: Ismételd az 5-as pontot.

    Nem: Ha nem emelkedik tovább az alapjárat, akkor tekerj vissza negyed fordulatot a 2-es karburátor levegő csavarján. Lépj tovább a következő pontra!

  • 6, Ha nagyon megnőtt a motor fordulatszáma, akkor korrigáld az alapjárati csavarral!
  • 7, Állíts be a végleges stabil alapjáratot!
  • 8, Tedd vissza a karburátor levegő csavarjait védő gumidugókat!
  • 9, Kész. Befejezted.

Előfordulhat, hogy a két henger eltérése miatt a beállítás végső fázisában negyed fordulatokkal kell állítanod a karburátort. Pl 1-es karburátor negyeddel visszatekerve megfelelő beállítású. De a 2-es karburátornál negyeddel visszatekerve csökken a fordulatszám. Az a lényeg, hogy amikor nem tudod növelni tovább a fordulatszámot a csavar kitekerésével, attól a ponttól tekerj vissza negyed fordulatot a csavaron. Ha attól a ponttól fél fordulatot tekersz vissza, akkor a keverék kissé szegényebb lesz.

Légy óvatos! Gondoskodj megfelelő szellőzésről! A beállításokat ne végezd zárt helyen, mert a kipufogógáz életveszélyes és fulladást okozhat!

A motor a beállítás alatt nagyon fel fog melegedni. Vigyázz, ne égesd meg magad!

A fenti leírásokkal állítottam be a motoromat. A beállításokat szervizben ellenőriztettem. A szerviz a szinkronizálásban semmilyen eltérést nem mért a gyár által megadott értékhez viszonyítva. A CO szinkron ellenőrzésénél az egyik hengernél nem volt eltérés a gyár által megadott értékekhez képest, a másik hengernél 0,1 %-kal eltért a mérési eredmény a gyár által megadott értékekhez képest, ami elhanyagolható különbség.


Ducati M900 carburetor synchronization

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.