motor.jpg

Gyertya használat és hőérték

Írta: Torig on . Beküldve: Ducati

Milyen gyertyát használjak, és miért a Ducatiba?

 

A Ducati motorja nem túramotor, hanem versenymotor amit pályára terveztek. Ennek megfelelően a hűtőfelület is nagy igénybevételhez lett kialakítva. A léghűtés miatt a hődilatáció sokkal nagyobb, mint a vízhűtéses motoroknál, ahol jóval kiegyenlítettem a motor hőleadása. Ezért 10 fok alatti hőmérséklet esetén a motor túlhűlhet. A túlhűlés jelei jellemzően a horizontális hengeren jelentkezik először. A gyújtógyertya lehűl, ezért nem tud leégni róla a korom. A gyertya nem képes az öntisztulásra, ezért a szikra instabillá válik. Elkezd kihagyni a gyújtás. Rángat a motor. Ha gázfröccsökkel próbáljuk stabilizálni a helyzetet, akkor még jobban bekormozódik a gyertya. Durrog, leáll a henger.

Ennek az az oka, hogy a motor égésteréből a hő legnagyobb része a gyertyán keresztül távozik a hengerfej felé. A hengerfej egyszerűen elszívja a hőt a gyertyától.

 

Gyújtógyertya hőleadása

 

Megoldás, ha csökkented a motor égésterének hőveszteségét. Olyan gyertyát kell használni, ami kevesebb hőt ad át a hengerfejnek. Ami már alacsonyabb hőmérsékleten eléri az üzemi hőmérsékletet "melegebb". (A hőértéke alacsonyabb.) Ez a “téli” gyertya. Az elektróda alacsonyabb motor hőmérsékleten kezd izzani. Nem kormolódik be. Alacsonyabb motor hőmérsékleten elkezdődik az öntisztulás. A motor könnyebben az indul, stabilabb a gyújtás és az alapjárat, a motor hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet. Hidegben is melegebb lesz a motor üzemi hőmérséklete.

A "nyári" gyertya pont az ellenkezője. Több hőt képes elvezetni a motor égésteréből. A gyertya az üzemi hőmérsékletet magasabb hőmérsékleten éri el. Az elektróda öntisztulása magasabb hőmérsékleten kezdődik meg. A gyertya több hőt vezet el az égéstérből, ezért a motor üzemi hőmérséklete csökken. Ez a "hidegebb" (magasabb hőértékű) gyertya.

 

Hideg és meleg gyertya

 

Nyáron fontos, hogy minél több hőt tudjon a gyertya az égéstér felől elvezetni. Ekkor "hidegebb" gyertyát kell használni, ami jobban elvezeti a hőt az égéstérből.

Ezzel tudod szabályozni az időjáráshoz képest a motor hőleadását.

A gyárival megegyező gyertya

NGK DPR8EA-9

Ebből minket a hőérték és a hézag érdekel. A jelölésből 8 a hőérték, a 9 a hézag (0,9 mm), amit be kell állítani 6-osra (0,6 mm). Megjegyezném, hogy az ideális a 6-os jelölésű 0,6 mm-es gyári hézagú gyertya lenne.

10 fok alatt NGK DPR7EA-9 gyertyát használok 0,6-os hézaggal. 0 fok alatt 6-os hőértékű gyertya lenne a legmegfelelőbb.

 

A jelölésekhez egy kis segítség:

NGK jelölések

 

http://www.vespage.hu/wp-content/uploads/2011/01/ngk_sym.gif

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

http://www.ndsmondeo.hu/writing/spark_plug_am/spark_plug_am.htm

http://dl650.info/database/knowledgebase/39-gyertya?showall=1

http://www.trabiring.hu/index.php/hu/tippek-es-truekkoek/motor-karbi-legszuro/10-gyujtogyertya-szine

http://dl650.info/database/knowledgebase/39-gyertya?start=3