Ducati Monster 900 vezérműszíj csere tapasztalatok

Kicseréltem a vezérműszíjat a Ducatin, és szeretném megosztani a tapasztalataimat. Elsősorban nem a szerelés módját szeretném leírni, mert arra ott vannak a videók, hanem azt a tapasztalatot szeretném megosztani amit a különböző szíjfeszesség mérési módszerek kipróbálásával szereztem.


Úgy terveztem, hogy a szerelést ezen videó és a műszaki dokumentációk alapján fogom elvégezni az "imbuszos" módszerrel.
http://www.youtube.com/watch?v=9vzPZ84ZRjU

Terveim szerint az imbuszos módszer után műszerrel megmérem a beállított értékeket. Szereztem egy laptopot, és előkészítettem a méréshez. A laptopos módszer az alábbi videókon láthatjátok.

http://www.youtube.com/watch?v=oXUgtytXI9o
http://www.youtube.com/watch?v=ETUD6AfK2d8

A gép megbontása után derült ki, hogy az új szíj nem egészen ugyanolyan mint ami a gépben volt. A szíj felületén a bordák nem félkör alakúak, hanem van bennük egy bevágás. 4 perc környékén lehet látni valami hasonlót. Ellenben a videón nem fekszik be a görgőbe a szíj, nekem viszont patentra befeküdt. Egyeztettem a bolttal és kiderült, hogy cikkszámra ez a megfelelő szíj. Nem lehet gond, ha beszerelem.
http://www.youtube.com/watch?v=KtIVwjs1wCs

Minden fog ott volt ahol lennie kellett ezért beszereltem az új szíjat. 5 perc járatás után sem tört össze a gép. Persze a biztonság kedvéért átforgattam a főtengelyt a szerelés végén és nem láttam semmi disznóságot.

A kiszerelt szíjat még olaszban az előző tulaj rakatta a gépbe 2007-ben. Azóta 6 év alatt 21000 km-t futott. A szíj felületén még mindig látszott a felirat. A szíjat belső oldalról meghajtva sehol sem látszott berepedés a gumin. Az egyik szíjnál az egyik fogközben pár szálat láttam kiállni a szövetből. Összességében a szíj jó állapotban volt. Véleményem szerint még 5-10e km simán belemehetett volna. A szíj állapota alapján a 2 évenkénti kötelező cserét fölöslegesnek tartom, amennyiben a szíj állapota és feszessége évente ellenőrizve van. A szíjak nagyon sokat kibírnak, de a gyár által előírt 20e km utáni cserét mindenképpen ajánlott megcsinálni. Nem hiszem, hogy ha véletlenül túlfut a gép 1-2 ezer kilométert, akkor az gondot okozna. Nem árt óvatosnak lenni. Ha elszakad, sokkal nagyobbk kárt okoz, mint amennyibe a szíjak kerülnek.
http://www.youtube.com/watch?v=80yCiFkOB9g

A szíjfeszesség beállításakor a következő tapasztalatokat szereztem. Gondoltam kipróbálom az "érzésre" az "imbuszos' és a "pengetős módszer is. Folyton vita van belőle, hogy melyik módszer a legjobb. Sőt! Egyáltalán melyik az amelyiket használni szabad. A szakszervizekben egy műszert használnak a szíj feszességének megmérésére. Ráteszik a műszert a gépre és megpendítik a szíjat. A műszer optikai érzékelővel méri a rezgésszámot. A gyár HRz-ben adja meg a szíjfeszességi adatokat. Régebben egy rugós erőmérővel mérték a feszességet. Van még olyan régi dokumentáció, amiben az erőmérős módszer szerepel. Azt most nem próbáltam ki, pedig van otthon egy halmérőm, ami megfelelne a célnak. Majd legközelebb azt is kipróbálom.


Horizontális henger beállítása "érzésre":

Ha a görgőt két újjal erősen felnyomod és rögzíted a görgőket, akkor a 6-os imbuszt nehezen lehet áttolni a felső görgő és a szíj között. Pengetéssel megmérve 139 Hz volt az érték, ami kicsit alacsony az előírt 146-hoz képest. Ha még erősebben toltam fel a görgőt, akkor a 6-os imbuszt nagyon nehezen, de még átengedte a görgő. Ekkor 155 Hz-et mértem. Ha lazán toltam fel, akkor a 6-os imbuszt viszonylag kis ellenállással lehetett áttolni, és 121 Hz- et mértem, ami megegyezik a vertikális henger szíjfeszességének gyári előírásával.

Összefoglalva. Az "érzéssel" módszer pontatlan. A 6-os "imbuszos" mérés nagyon jó közelítést ad a gyári értékekhez képest. A horizontális hengernél az imbusznak nehezen, de nem nagyon nehezen kell átmennie. Ehhez kézzel erőlködés nélkül kellett a görgőt felnyomnom, majd rögzítenem. A vertikális hengernél elég, ha lazán megy át a 6-os imbusz. Ehhez a görgőt csak oda kellett nyomjam kicsit és rögzítettem is.

Közszájon forog egy módszer, mely szerint a verikális henger 6-os, a horizontális 5-ös impuszt kell átengedjen. A méréseim alapján nem tartom jónak, hogy vertikális 6-os imbusz, horizontális 5-ös imbusz, legyen a mérvadó érték, mert akkor a horizontális szíj túl feszes lesz. Az éppen még átengedi a 6-os imbuszt beállítás szintén nem jó, mert akkor is túlfeszített lesz a szíj.

A beállított értékeket pontosan ellenőriztem. A méréshez Ubuntu Linuxot és a rajta futó ingyenes FMIT programot használtam. Mikrofonnak egy kivénhedt headset mikrofonját használtam. A teszt ideje alatt a garázs hőmérséklete 20 C fok volt.
http://home.gna.org/fmit/

Egy kép a programról.
Kép

A FIMT szoftver eredetileg hangszer hangolásra szolgál. Szerintem nagyságrendekkel jobb, mint amit a videón láthattok. Sajnos nincs Windowsos verziója. Forráskód van hozzá. Aki ért hozzá, az átalakíthatja magának.

A programot a mérés előtt be kellett állítani, hogy a külső zajokat kiszűrje, mert nagyon bezavartak a háttérzajok, és nem hallotta a program a szíj rezgését, mert az túl rövid ideig rezeg. Ezért a mintavétel időtartamát 85 ms-re kellett módosítani. Ez azért kellett, mert csak az ennél hosszabb periódusú zajokat veszi figyelembe a program és az alapbeállítás 125 ms ami már sok. 85 ms-al már tökéletesen egymás után többször is tudtam mérni a szíj rezgését.

Nem árt, ha a görgő feszítők rögzítő csavarjainak kiszedéséhez megfelelő minőségű imbuszkulcs és nyomatékkulcs is rendelkezésre áll, különben izgalmas lehet az elnyalt belsejű imbuszok kiszerelése. Az előző szerelésnél elnyalták az egyik csavart a vertikális hengernél. Két nap volt mire kibűvészkedtem a váz takarásából.

Még egy jó tanács. Javaslom a görgőkhöz való csavarokból szerelés előtt tartalékot beszerezni. Nem jó, ha akkor kell csavarért rohangálni, amikor zárva vannak a boltok. Ha egy kicsit el van nyalva a csavar feje, akkor inkább cseréld ki újra!

A cikkben szereplő videókért köszönet a Ducatitech.com-nak.

Vezérműszíj feszesség adatok

Horizontális. Vertikális.
400/600/620/750 124 Hz 112 Hz
800 160 Hz 145 Hz
900/St2 146 Hz 121 Hz
1000 2/3szelepes 142 Hz 142 Hz
Összes 4 szelepes 110 Hz 110 Hz
748R 98 Hz 98 Hz

Feszítő görgő adatok

Szabvány csapágyakról van szó 6201 2 RS, 2 - 2 db van rajta. A pontos méretei pedig lyuk 12 mm átmérő 32 mm szélesség 10 mm. A fix görgők speciálisak, és nem lehet csapágy boltban simán beszerezni,